Кредитният консултант прави обективно и детайлно сравнение на всички кредитни продукти и съпътстващите обслужването им разходи

Интервю за нашия консултант Евгени Йотов за burgasnews.com

Евгени Йотов е кредитен консултант за гр. Бургас към една от водещите компании за кредитно консултиране Кредитланд. Магистър е по икономика от УНСС, като  специализира Банково дело. Почти 20 години работи в една от големите банките в България, а през 2016 г. основава своя фирма за Кредитно и животозастрахователно консултиране и имотно посредничество.

  1. От колко време сте кредитен консултант и защо избрахте тази професия?

В Кредитланд съм от година и половина, но като  финансист по образование и със стажа ми в банка, почти целия ми съзнателен трудов живот е свързан пряко или косвено с финансовото посредничество.

 Тази професия не съм я избирал и търсил конкретно и целенасочено. По-скоро всичко стана случайно. Още през далечната 1995 г. с един конкурс за работа в банка, на който се явих, по-скоро от любопитство. Това е като първата любов, ръжда не хваща. Това си е моята непреодолима любов и страст.

 Започнах като редови служител, и за няколко години натрупах опит, като работих на почти всички позиции в банковия клон.

 Като директор на клон най - много ми харесваше динамиката в работата, разнообразието от клиентски искания и търсения на различни продукти и услуги и предизвикателството да намериш, представиш и предложиш най-подходящото.

 След като се разделих с банковата система, като човек притежаващ солидни юридически и финансови познания и опит в инвестиционното посредничество и сделките с недвижими имоти, реших да навляза по детайлно и задълбочено в имотното посредничество. От 2014 г. станах част от екипа на фирма за недвижими имоти, като от 2015 г. съм в екипа на световния №1 бранд в тази сфера RE/MAX , като започнах точно в нея, за да се уча и черпя от опита на доказано най-добрите в този бранш.

 Именно тук,  отчитайки интереса и желанията на нашите клиенти да получат по-пълно и комплексно обслужване, стигнах до следния извод: Освен консултирането, относно избора и процесите при покупко-продажба в болшинството от случаите клиентите са изправени и пред нелекия процес на осигуряването финансирането на сделката си.

 В тази връзка, стартира и проучването ми, кои са най-коректните, лицензирани и проспериращи, необвързани кредитни консултанти в България? Сред няколкото, които бях чувал и в последствие проучил, безспорно се отличаваше една - КРЕДИТЛАНД.

 Кредитланд ме спечели с това, че екипа и е сбор от изключителни професионалисти, мотивирани безпристрастно и коректно да събират, разясняват и напълно безкористно да предоставят информация за различните финасови продукти на своите клиенти.   Работейки с Кредитланд имам право да представлявам почти целия банков пазар в България. А това дава още по-голямо предимство, защото практически избора е между всички продукти на финансовия пазар в страната. Един вид явяваш се кредитен инспектор, но не една, а на дванадесет банки.

  1. Защо е по-добре да ползваме услугите на кредитен консултант пред това да си изберем сами банка и да отидем в нея?

Както вече споменах по-горе, съветът от необвързан специалист консултант е за предпочитане. Това дава възможност за обективно и детайлно сравнение на всички кредитни продукти и съпътстващите обслужването им разходи за такси и застрахователни премии по най-коректния за целта показател: ГПР /годишен процент на разходите/.

Благодарение на услугата и изградените дългосрочни взаимоотношения с кредитните институции, се пести време за проучване, събиране и коректно съпоставяне на множеството кредитни продукти.

Богатият опит на консултантите помага за правилното и бързо структуриране на сделката, точно пресмятане на съпътстващите разходи (нотариални, държавни и общински такси, данъци и брокерски комисионни).

Чрез нас и умението ни да водим преговори, клиентите ни може да се възползват от индивидуално договорени отстъпки в ценовите параметри на предлаганите кредитни продукти.

Ние получаваме експресна информация от банките и сме винаги в течние с текущите акции и промоции на банковия пазар. 

На последно място, но не по важност, е че консултантските ни услуги са изцяло безплатни при теглене на ипотечни и потребителски кредити за физически лица.

ЗАЯВЕТЕ БЕЗПЛАТНА КОНСУЛТАЦИЯ СЕГА!

3.       Споделете за интересни и трудни казуси, по които сте работили и как търсите и намирате правилното решение?

Обръщайки се назад във времето си давам сметка, че почти няма сделка, която да е протекла гладко и без проблемни ситуации.

 Или ще има проблеми с доказването на доходите, или някакви документални непълноти свързани с предлаганото обезпечение или пък лоша кредитна история на кредитоискателя.

Всеки случай сам за себе си крие различни предизвикателства и критични моменти. Най-трайно впечатление в съзнанието ми са оставили случаите свързани с намиране на най- конкурентна оферта за клиент с добър профил. Имал съм случаи с лекари, съдия, служител на престижна чужда компания и българи работещи в чужбина. В такива ситуации “апетита“ на кредитните институции се отключва и започва надпревара за по-изгодна и атрактивна оферта.  Тогава благодарение на добрите партньорски отношения с банките, изградени в съвместната работа, дипломатичността при воденето на преговорите и умението да предложиш приемливи от банката решения и компромиси се стига до ситуации да се подобряват оферти неколкократно.

 На другия полюс са сделките с клиенти, които трудно могат да докажат дохода си или са твърде млади на възраст и със съответно малък трудов стаж. Скоро финализирахме ипотечен кредит на 20 годишен млад мъж, едва от една година на работа и никакво заделено самоучастие. В такава ситуация предизвикателството е свързано с намиране изобщо на възможност за кредитиране, компромисен вариант и т.н.

 Напоследък, като че ли най-много са случаите на хора, които срещат затруднения в обслужването на няколко на брой “бързи“ или стокови кредити.  От това обикновено като следствие идва влошената кредитна исторя, която се отразява в Централния кредитен регистър на БНБ.  В такива случаи прибягваме до действия по “изчистване“ на лошата история или смяна на реалния кредитоискател с друг подходящ такъв или други възможни комбинации.

  1. Желанието за кредит – потребителски или ипотечен кредит винаги е продиктувано от потребност. Също така обаче е обвързано и с реални възможности. Какви са основните неща, с които е необходимо да се съобрази човек, който е решил, че му е необходим кредит?

Тегленето на кредит трябва да е добре планирано, рационално обосновано, трезво обмислено и осъзнато решение. Не трябва да се подхожда лекомислено. Трябва да имаме яснота как ще се плаща и да се опитваме да създадем собствени защити от евентуални неблагоприятни бъдещи ситуации. Изключително е важно човек да се научи  да създава собствени защитни буфери. Необходимо е конкретно да се определи целта на разходване на средствата, за да се избере правилния и точно подходящ продукт. Не веднъж съм ставал свидетел как се прибягва до тегленето на бързи или оборотни кредити за покриване на задължения по дългосрочни инвестиционни цели. В болшинството от случаите това води до неблагоприятен край и обикновено се стига до сложни ситуации в бъдеще. Леснодостъпните кредити са свързани винаги с много по-високи разходи и това трябва да е сигналната червена светлина когато се прибягва до такъв ход.

5.       Какви ще са тенденциите в кредитирането за 2021 г. ?

До скоро смятах, че като следствие от пандемията и породената от това световна криза в икономиката предстои леко повишаване на лихвите и в следствие от това спад в търсенето на кредити. От началото на тази година, обаче забелязвам известна активност от страна на търсене на кредити, както на потребителски, така и на ипотечни. За момента се запазват ниските нива на лихвите. Дори нещо повече - кредитните институции се надпреварват да изкарват на пазара нови и нови финансови продукти, да обявяват акции за отпускане и рефинансиране на ипотечни и потребителски кредити и то на все по-конкуретни цени.



Публикувано на: 08.06.2021