Кредитният консултант поставя банките в конкурентна среда и договоря най-добрите условия за клиента

Интервю на нашия консултант Петя Енева за marica.bg

Петя Енева е родена и живее в Пловдив и е  човек с дългогодишен експертен опит в сферата на банковото кредитиране. По образование е  Магистър по специалност „Финанси“, с професионална квалификация „Икономист-Банкер“ в С.А. „Д.А. Ценов“ гр. Свищов. Има допълнителна професионална квалификация „Психолог“ от ВТУ „ Св. Св. Кирил и Методи“ гр. Велико Търново, също така е Медиатор, вписан в Единния регистър на медиаторите към Министерство на правосъдието, член на Мрежа на медиаторите при Споразумения.

Професионалния й банков опит  започва  през 1996 година като касиер-преброител и така 20 години, докато достига до позицията Регионален мениджър, след което близо три години работи на същата позиция в друга банка. Решава да поеме по нов път в професионалното си развитие и днес я откриваме като професионален кредитен консултант в една от водещите фирми за кредитно посредничество Кредитланд.

1. От колко време сте кредитен консултант и защо избрахте тази професия?

Кредитен консултант съм от есента на 2020 година. Това беше съвсем естествено продължение на дългогодишния ми стаж от 23 години в банковата система. Тук е мястото да кажа, че всички колеги в  CreditLand, независимо  дали имат банков стаж или не, преминават през много детайлно обучение, с отделен самостоятелен модул  по продукти на всички банкови институции и това допринася за поддържане на едно добро експертно ниво от квалифицирани кредитни консултанти. За мен специално това беше допълнително надграждане и опит.  Поради тази причина считам присъединяването ми към екипа на CreditLand като възможност да надникна „зад кулисите“ в кредитирането и продуктовите характеристики на всички банки в България и да създам много нови контакти.

2. Защо е по-добре да ползваме услугите на кредитен консултант пред това да си изберем сами банка и да отидем в нея?

Причините за това са няколко: консултацията с кредитен консултант дава възможност на нашите клиенти да получат сравнителни минимум между 3 и 5 оферти, за които не е необходимо да губят време и да посещават банките. Тази услуга сега е още по-актуална, тъй като пандемията е повод голяма част от клиентите да се възползват от възможността да получат високо качество на обслужване с ограничен контакт.

Ползвайки нас,  клиентите ни  трябва да знаят,  че договаряме напълно безплатно за тях най-добрите условия, поставяйки банките в конкурентна среда.

Клиентите на Кредитланд получават кредитно консултиране напълно безплатно, а услугата е изцяло в защита на техния интерес.

Добрата ни подготовка по отношение на продуктовите изисквания и кредитните политики на отделните институции ни дава възможност  да избегнем бъдещи проблеми и да предвидим какво трябва да направим до финализирането на дадената сделка.

Основна част от нашата работа е подготовката на всички  детайли около структурата на кредита, процента финансиране и обезпечението. 

3. Споделете за интересни и трудни казуси, по които сте работили и как търсите и намирате правилното решение?

Бих казала, че интересните и трудни казуси са ежедневие, рядко човек попада на идеален вариант – проблем при доказването на доходите, минали грешки при обслужването на кредити и така нареченото „лошо ЦКР“,  проблеми при обследване на обезпечението, не рядко конфликти между членовете на семейството по повод инвестицията или разногласия между продавач и купувач относно сделката… винаги има нещо интересно и понякога трудно, но в повечето случаи успяваме и това ни радва. Не са рядко ситуациите, в които клиентите идват с едни нагласи, но в процеса на нашите разговори, променят посоката и сделката придобива други характеристики. В тези и всички останали моменти, най-важно е взаимното доверие, което изграждаме и подготовката за едно добре мотивирано предложение, което да предоставим на нашите партньори. Трябва да се отбележи, че в последните години банките станаха изключително гъвкави в своите политики, както за нас, така и за тях клиентът е фокус, поради което се стремим винаги да намерим адекватно решение.

4. Желанието за кредит – потребителски или ипотечен винаги е продиктувано от потребност. Също така обаче е обвързано и с реални възможности. Какви са основните неща, с които е необходимо да се съобрази човек, който е решил, че му е необходим кредит?

Ще започна с това,  че правилно избрания кредитен продукт може да  спести на кредитополучателите  разходи и неприятности в бъдещ период. Много е важно доброто планиране на личните ни финанси. Трябва да се помисли какъв процент от месечния си доход е здравословно да  отделяме за изплащане на заеми. Сега повече от всякога е необходимо да си подсигурим финансов буфер или авариен фонд, който да ни позволи плащане на погасителните вноски самостоятелно в продължение на поне 3 месеца, в случай на непредвидени разходи или събития като  съкращаване от работа, увеличаване на лихвения процент по ползвания кредит или проблеми от здравословен характер .

5. Какви ще са тенденциите в кредитирането за 2021 г.?

Пандемията определено се отрази върху бизнеса, кредитирането и търсенето на имоти. Много сектори бяха сериозно засегнати, но трябва да се отбележи, че  недвижимите имоти и ипотечното кредитиране останаха устойчиви,  въпреки краткото забавяне на  жилищния пазар  в началото на изминалата година. Доста анализатори на българския и международните пазари смятат, че търсенето на имоти ще продължи, тъй като очакванията са при едно по-мащабно ваксиниране, да се избегнат сътресения на пазара. По отношение на лихвите по ипотечните кредити  средният  лихвен процент продължава да поддържа ниски нива и в момента е около 2.6%. Това е добра предпоставка за продължаване на кредитирането. Въпреки това доста банки предприеха рестриктивни промени относно финансиране на служителите на фирми в така наречените рискови бизнеси и останаха гъвкави по отношение на сектори като IT и фармация например. Продължава да се наблюдава скок на новопостроените жилища, но има лек спад в издадените разрешителни за стартиране на строежи, което според мен е бъдеща индикация за забавяне на темповете. Интересът към селските райони нараства. Пандемията  увеличи желанието за къщи с  повече пространство и самостоятелност на членовете на семействата, които се наложи и продължава да се налага да работят Home office. Хората бързо се преориентираха, че това е новото нормално и в комбинация с  ниските лихвени проценти на ипотечните кредити обърнаха поглед към покупката на къщи в близки до града населени места.   Все пак очакванията  са лихвите по ипотечните и потребителските кредити да се запазят около сегашните им нива през цялата 2021 г. Като цяло прогнозата за поведението на потребителите през тази година, а може би и до първото тримесечие на следващата,  ще се определя от страха за доходите и работните места. Това ме кара да мисля, че лихвите по кредитите ще останат на тези нива поне още година, година и половина с цел по този начин да продължи насърчаването потреблението и инвестициите.

Ето защо подкрепата от страна на професионален експерт е много важна. Всеки може да тръгне по този път сам, но ако иска да вземе информирано решение, е добре да се консултира с опитни кредитни консултанти, каквито са експертите от Кредитланд. Изясняване приоритетите за избор на кредитен продукт, подбора на оферти и договарянето на най-изгодни условия на финансиране, окомплектоване на необходимата документация и цялостно структуриране и организация на кредитната сделка: консултантът ще извърви всяка от стъпките заедно с Вас! При това услугата е изцяло безплатна за клиента!

ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ >>>> Ипотечен кредит за българи с доходи от чужбина



Публикувано на: 21.04.2021